Hur ska vi locka mer publik till våra matcher?

Själv så ser jag charmen i rubrikens innehåll

vad som väntar när man besöker Beckers Glas Arena.

Jag kan även lägga fram fler argument varför

man bör gå på hockey live i allmänhet och på

oss i synnerhet. Jag har dessutom under

julledigheten funderat lite på vad man skulle

kunna göra för att locka ännu mer folk.

 

Nu har vårserien dragit igång för fullt. Roligt med matcher och framför allt att det är fler till antalet än förr. Hela 18 matcher ska vi hinna med på knappt två månader. Vi började hemma mot Malung. På läktarn stod cirka 240 stycken. Även fast att spela match i sig är roligt så höjs temperaturen både bildligt och bokstavligt av många besökare på plats.

Jag har läst i olika forum kring Arboga där det är åsikter om publiksiffrorna samt vad som kan göras för att förbättra det. Det första man ska ha i åtanke är att publiken går och tittar på det lokala laget ifall de vinner. En förutsättning för att få folk på plats är alltså att det går bra rent sportsligt.

En annan sak som diskuterats är utformningen av matche som ett ”event”. Intro och line-up etc. Jag kan hålla med om att det höjer helhetsintrycket med sådana saker samtidigt som det inte är så roligt att rulla in på isen kring ett spektakel samtidigt som det ekar tomt på läktaren…

PR och reklam kring matcher är säkerligen något man kan förbättra. Det är personer runt föreningen som arbetar ideellt med sociala medier etc. Här finns det förmodligen en förbättringspotential såvida det finns tid, ork och möjlighet från eldsjälar.

Priserna på entre? Jag personligen kan tycka att 100kr är en hel del pengar. Samtidigt ska jag påpeka att jag är långt ifrån insatt vad det egentligen kostar att bedriva denna verksamhet. Tittar vi på våra närmaste grannar i samma serie har de en liknande entrepeng. Tillfälliga rabatter så som gå 2 betala för 1 har inte heller visats sig locka mer publik. Redan där kanske vi kan slå hål på det argumentet med billigare entre?

Jag tror egentligen att det inte finns någon quickfix på detta problem. Som förening får man arbeta hårt för att locka den lilla skaran som ens funderar på att gå till en ishall istället för att zappa på sportkanalerna i soffan. Egentligen tror jag att sakerna jag tagit upp tidigare sammantaget kan höja upplevelsen i hallen och att flera personer kommer och tittar.

Låt säga att man utformar en PR-tjänst som är en blandning av ideellt arbete och eventuellt någon form av ersättning. Där man arbetar kring matchevenemang, olika teman. Ser till att ljud och ljusshow blir bra samt arbetar aktivt med reklam och att synas i sociala medier. Är det receptet på en trend som kan vända?

Kommentera gärna med förslag och åsikter kring ämnet.

Till sist vill jag tacka de som faktiskt tar sig till arenan vid match samt de eldsjälar inom Arboga som jobbar ideellt kring föreningen dag ut och dag in.

Veckans:

Snackis: Klarströms nya frilla.

Kingshit: Klarströms nya frilla.

Blunder: JVM. Har egentligen sett för lite men kvartsfinalen kan vi nog använda i a-laget i utbildningssyfte hur det inte ska gå till.

Sett och hört: Roman drog in en fet vinst på tipp. Hör av er till honom om ni vill ha speltips.

Tips: Kom och stötta oss mot Forshaga på söndag 16.00. Hockeyettan är unik på det sätt att det finns mycket hockey i många spelare. Inte lika finslipat som högre upp i seriestystemet men vill man se fart och fläkt samt att det händer mycket – då ska man gå på hockey i Arboga!